>

Administrere resepsjonen

Administrere resepsjonen

Kristi Valenzuela er grunnlegger og eier av Crystal Focus Salon Coaching, som spesialiserer seg på systemer som hjelper resepsjonsarbeidere og tekniske teams å samarbeide godt. Hun hjelper projesjonelle friører å oppmnå høyere videresalg og pris, økt lojalitet og forståelsen av rebooking. Kristi er også medeier av Summit Salon Business Systems, den største rådgivningsaktøren for salonger i verden. Hennes etterspurte programmer (arbeidsgrupper, teleseminarer og nettseminarer) fokuserer på reelle salongløsninger som er morsomme, enkle og gir umiddelbar profitt.

 

I dagens krevende økonomiske terreng er det viktig å avdekke alle områder for skjult profitt i salongen. Et av de siste stedene mange salongeiere har fokus på, er det første stedet kundene møter—resepsjonen. Kvalifiserte frisører ved resepsjonen og en fokusert handlingsplan kan hjelpe deg med å generere titusener av kroner med kundebasen du allerede har. 

 

Det er fem hovedområder man kan fokusere på for å skape et bunnsolid salgsteam ved resepsjonen.

 

ANSETTELSER

Det er viktig å være tydelig på dine forventninger til salg fra resepsjonen, slik at du ansetter de rette personene. Vær spesifikk under intervjuet, still salgsorienterte spørsmål.
Personen bør
• ha tidligere salgserfaring
• være innstilt på å selge

OPPLÆRING

Det er viktig å lære hvordan man arbeider ved datamaskinen og besvarer telefonen, men å skjønne selve salgskunsten vil til syvende og sist gi mer penger i kassen.
Tips: • Sett av tid hver dag til opplæring i salgsteknikker
• Tilby din førstehåndserfaring med tjenestene
• Utfør rollespill hvor dere tilbyr tjenester til kunder, selger via telefon og lander et produktsalg

MÅL

Å skjønne de månedlige salgsmålene, spore hver enkelts innsats og hele resepsjonsteamets resultater er nødvendig for å oppnå de ønskede salgsresultatene.
Tips: • Sporing på en daglig, ukentlig og månedlig basis vil gi en mest mulig fokusert innsats
• Gi opplæring og veiledning til alle ansatte ved resepsjonen ved å arrangere månedlige én-til-én-økter

REPLIKKER

Når man vet hva man skal si og hvordan, forener man på en sømløs måte innsatsen hos kundeservice med salgsmålene via resepsjonsteamet.
Tips:
• En fantastisk ordlegging fører til en fantastisk fortjeneste
• Konsistens er nøkkelen til suksess: replikkene via telefon og når man ønsker gjester velkommen og tilbyr sine tjenester
• Kundeservice/salgstermer:
o “Har du sett?”
o “Har noen fortalt deg om?”
o “Bare så du vet det…”
o “Ved spesielle”
o “Strategi for å få fornøyde kunder”
o “Splitter ny”
o “Alle kundene våre elsker den”

SALG

Å være spesifikk om hvordan resepsjonsarbeiderne kan tilby tilleggstjenester, introdusere aktuelle spesialprodukter eller gi ytterligere anbefalinger for pleie vil skape umiddelbar profitt for salongen.
Lær dem hvordan man
• Anbefaler tilleggstjenester. Tilby for eksempel Redken Chemistry under en ordrebekreftelse eller avtalereservasjon via telefon for å komplementere en farge- eller stripebehandling
• Øker produktsalget ved å spille på fordelene med teamsynergi. Pass på at stylisten noterer ned produktene som brukes under behandlingen og deretter foreslår at kunden kjøper dem 
• Aktuelle produkter, ministørrelser og liter-utgaver er perfekte produkter for å bedre kundens handleopplevelse